Passet er det viktigste dokumentet vi har – er det da lurt at vi får nye pass tilsendt i posten?
Da jeg skulle “sjekke ut” fra Australia i høst fikk jeg beskjed om å få meg nytt pass skulle jeg ha håp om å få komme inn igjen. Grunnen var 1 cm rift på siden med mine personalia.
Jeg visste ikke hvor lenge den riften hadde vært der, og ingen hadde sagt noe til meg frem til da. Så var ikke mannen i passkontrollen av de blideste heller, det skal sies.

Jeg må innrømme at skriveriene i avisene en tid tilbake om passene har gått meg hus forbi. Da jeg googlet passproblemet mitt kom jeg over en artikkel i Aftenposten om problemet med pass utstedt mellom mars 1999 og oktober 2005. Ifølge artikkelen har flere opplevd problemer i passkontroller verden over fordi passet deres har revnet.

Disse passene får man refundert, MEN utløpsdatoen blir den samme. I mitt tilfelle hadde passet mitt utløpsdato i 2011 og et refundert pass ville jeg da måtte bytte i 2011 – jeg fikk med andre ord ikke 10 nye år på dette.
Siden jeg ikke vet om jeg faktisk er i landet da – planlegger en stor reise – så gikk jeg for et nytt et.
10 nye år.

Jeg måtte hente passet på politikammeret da jeg skaffet meg nytt i forrige omgang. Denne gangen skulle jeg få det tilsendt i posten. Jeg var ikke så veldig glad for det. Man hører jo om bander som spesialiserer seg på å snoke i postkassene til folk i håp om fangst som kan være av deres interesse. Det levner ikke akkurat stor tvil om hva innholdet kan være heller når passet da ankommer postkassen (riktignok bare 2 dager etter at jeg hadde bestilt det).

Jeg ga uttrykk for min utrygghet på politistasjonen, og fikk vite at det var slik produsenten ville ha det.
Jeg er sikker på at dette har vært oppe til diskusjon i media før. Men det er jo hårreisende at et så viktig dokument som passet jo bare skal dumpe ned i postkassa slik.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende